בין גלי הענק הסיניים ששוטפים את שוק הרכב הישראלי בולטת אורה המציעה מכונית במתכונת מעט שונה. אורה לא מציעה (כרגע) רכב פנאי מרובה מסכים אלא האצ'בק המתרחקת ממראה ה"חדשנות הסינית", ומנסה דווקא לייצר תחושה מוכרת וחמימה בעזרת עיצוב רטרו מקסים. אפילו השם – פאנקי קאט, חתול מגניב (בכל דגמי אורה המילה 'חתול') – חריג ביחס למקובל בעולם הרכב. כולו.

פגשנו בפאנקי קאט כבר בגרסת הטווח הארוך שהצליחה להרשים לא מעט על אף מחירה הגבוה – וכעת יצאנו לפגוש בה בגרסת הטווח הקצר. 

במה מדובר? בגרסה שנבחנה סוללה של 63.1 קוט"ש ל-420 ק"מ ב'פרו +' ול-400 ק"מ ב-'GT', ובזאת המתארחת כאן סוללה של 47.8 קוט"ש ל-310 ק"מ (נתוני WLTP).

והיא זולה יותר: מחיר גרסת הסוללה הקטנה מתחיל ב-138,000 שקלים ברמת גימור 'פרו' שנבחנה ומגיע עד 147,000 שקלים ל'פרו+', זאת לעומת 165,000-175,000 שקלים לגרסת הסוללה הגדולה. נציין כי מאורה נמסר שהמחירים הללו הם לכ-900 כלי רכב ראשונים אשר שוחררו ממכס בשנה הקודמת, לאחר מכן המחירים כמפורט כאן (תוספת של כ-7,000-10,000 שקלים).

פחות (בטווח ובמחיר) זה יותר (בתמורה)?

אורה פאנקי קאט – מבחן דרכים (300 פרו)
צילום: בן חסון
 

עיצוב

קשה שלא להתחיל לדבר על האורה הזו בלי להתייחס לעיצוב המקסים שלה. באורה העניקו לפאנקי קאט הופעה חיצונית מתוקה באופן קיצוני – ה"עיניים" מלפנים הן דוגמה ממש טובה לכך – ושילוב מרכיבי עיצוב המדברים רטרו עם כאלה המשדרים מודרני (יחידת התאורה מאחור) ליצירת אחת המכוניות החמודות שראיתי מזה שנים. אגב רטרו, באורה, מותג צעיר ללא מורשת משל עצמו, לא הלכו עד הסוף לרטרו של דגם אחד ספציפי. כך שבאופן מחוכם ומוצלח ותוך כדי קריצה הצליחו להימנע מלהגיע למחוזות "העתק סיני" ולייצר מכונית שאומנם נראית מוכרת אך כזו בעל עיצוב ואמירה ייחודיים משל עצמה. אהבתי ממש, ויש לי תחושה שאני לא היחיד.

יש גם מגוון רחב של צבעי מרכב חמודים – ומאוד מצאה חן בעיניי ה'מנטה' של רכב המבחן – כולל צביעה דו-גונית להשלמת המופע. וזה עוד לפני שדיברתי על סביבת הנהג.

אורה פאנקי קאט עיצוב
צילום: בן חסון
 

סביבת נהג

כן, גם בסביבת הנהג המופע החמוד-רטרו-מודרני שלה ממשיך, וזה נראה נהדר. להבדיל מעדרי המכוניות מסין עתירות המסכים כאן יש לנו קווים נקיים ונעימים, שני מסכי 10.25 אינץ' (לוח מחוונים, מולטימדיה) המשתלבים בדשבורד ואותן נגיעות רטרו-ווייב שמעלות חיוך (שורת הפקדים מתחת למסך). שילוב הצבעים ברכב המבחן הקסים ממש, גם אם לעיתים מעט התאמץ – מתי בפעם האחרונה ראיתם מכונית ירוקה מבפנים? נגיעות הכתום לא היו מוגזמות והריפוד וחומרי הדיפון המשובצים הוסיפו. על כך מוסיפה פאנקי קאט גם איכות חומרים וגימור נאותים בחלק העליון, ואם כי אלה נעשים נוקשים ומרשימים פחות ככל שיורדים למטה, התוצאה אינה נפגמת באופן מוגזם.

המרחב מלפנים טוב ואוורירי למדי, בין היתר בזכות שילוב הצבעים הנעים והקונסולה המרכזית הנמוכה. תנוחת הנהיגה טובה ורק המושב עצמו (תפעול חשמלי) מעט מאכזב – הוא רך מדי, בסיסו קצר ואין כיוון תמיכה לגב התחתון. שדה הראייה לפנים טוב, יחידות התאורה העגולות שבולטות מעלות חיוך תמיד, אולם לאחור הוא פחות מוצלח בגלל חלון קטן וקורות C עבות. להגה קוטר גדול ממש.

אורה פאנקי קאט סביבת נהג
צילום: בן חסון

לוח המחוונים נאה מאוד ומשדר משהו נינוח ונעים, מסך המולטימדיה באיכות טובה אולם כרגיל תפעולו מעט מסורבל ודורש פרק הסתגלות וחלקו עשוי להיות מוסתר על-ידי גלגל ההגה. הייתי שמח לאייקונים גדולים יותר והתפעול לא תמיד זורם. מלפנים שני שקעי USB A ותמיכה בקישוריות אנדרואיד אוטו ואפל תגיע בסוף החודש.
 

מימדים ומטען

כאן אעצור לרגע ואתייחס למידותיה החריגות של הפאנקי קאט – אורכה (423 ס"מ) בין סופרמיני למשפחתית האצ'בק, רוחבה (182 ס"מ) ובסיס הגלגלים (265 ס"מ) כבר כשל משפחתית והגובה (160 ס"מ) גבוה מזה של לא מעט רכבי פנאי קטנים. זו משפחתית? סופרמיני מרווחת? לא יודע. בכל מקרה גיליתי מרחב טוב מאוד לשני נוסעים מאחור, עם מרווחי ברכיים מצוינים עבור סופרמיני וטובים למדי גם ביחס למשפחתיות. לנוסע השלישי יהיה מעט צפוף. כולם יתאכזבו מהמושב שהוא נמוך ורך מדי, וגם מהיעדר פתחי מיזוג או תאורה – אך יש שקע טעינה אחד (USB A) ואותם חומרי דיפונים וריפוד נאים מופיעים גם כאן.

אורה פאנקי קאט תא נוסעים
צילום: בן חסון

תא המטען הוא תעלומה של ממש. למרות שממדיה נדיבים משל כל מכונית סופרמיני ובתחומים מסוימים גם משל חלק מהמשפחתיות, נפח תא המטען צנוע מזה של מכונית מיני עירונית עם 228 ליטרים בלבד, קטן ב-24 ליטרים מזה של יונדאי i10.

הדלת הקטנה כבדה יחסית לתפעול, יש מדף קטנטן שאינו עולה, סף ההטענה גבוה ותחתית תא המטען עמוקה מאוד ביחס לאותו סף ובתוכו אין כל פתרונות אחסון, עגינה או תלייה באופק. קיפול המושבים לא מייצר משטח גדול במיוחד אך כן משאיר מדרגה. אין מקום ייעודי לאחסון כבל טעינה ואין גלגל חלופי.

אורה פאנקי קאט תא מטען
צילום: בן חסון
 

נוחות נסיעה

התחלת נסיעה ואני שמח לגלות כיול מוצלח של דוושת התאוצה, כזה המאשר לרוב התנהלות טבעית ונינוחה – לא עניין טריוויאלי בעידן הסיני עם המנועים החשמליים עתירי המומנט המיידי. מצבי הנהיגה השונים – 'אקו', 'רגיל', 'ספורט', 'אוטומטי' – לא משנים יותר מדי, גם שלושת המצבים למשקל ההגה לא מובחנים מספיק, אבל שלושה מצבי הבלימה הרגנרטיבית בהחלט כן. חבל שבכל הנעה מחדש המערכת מחזירה את כל הפרמטרים הללו למצב ברירת המחדל, כך שיש שוב להיכנס לתפריטים; ורק מצבי הנהיגה ניתנים לשליטה מחוץ למסך.

עם 171 כ"ס ו-25 קג"מ הביצועים טובים ממש במרחב העירוני והפרברי, אולם במהירויות גבוהות ובעומס – גם כזה לא ממושך מדי – פעמים רבות ההספק המרבי הוגבל לנמוך יותר באופן משמעותי (כ-140 כ"ס) וללא קשר ליתרת האנרגיה בסוללה. דבר זה מצא ביטוי גם בנהיגה, הורגש וגם קיבל אישור ממחשב הדרך.

אורה פאנקי קאט נוחות נסיעה
צילום: בן חסון

הכיול הבסיסי של המתלים נוטה לצד הנוקשה בסגנון אירופאי. התוצאה היא נוחות נסיעה בינונית למדי בעיר וסבירה מחוץ לעיר – ואומר לזכותה כי הכיול מוצלח ובוגר יחסית לאופי פעולה שכזה. בהתאם הריסון נאות כל עוד לא מדובר בעומס מוגזם מדי. בידוד הרעשים לעומת זאת פחות הרשים – הרוח מטופלת באופן סביר אך יש יותר מדי רעשי כביש ודרך החודרים לתא.

היכולת הדינמית מספקת עם אחיזה נאותה, זוויות גלגול בולטות אך לא מוגזמות, ריסון סביר של המרכב, הגה חד ובלמים נעימים יחסית לכיול גם אם הראו סימנים ראשונים להתעייפות מוקדם מן הרצוי.

אורה פאנקי קאט התנהגות כביש
צילום: בן חסון
 

טווח

טווח הנסיעה הממוצע במבחן הדרכים המאומץ בגרסת הסוללה 300 עמד על כ-220 ק"מ לפי צריכה של 4.8 ק"מ/קוט"ש. בנסיעה פרברית מעורבת קיבלנו כ-5.3 ק"מ/קוט"ש (כ-240 ק"מ) ובשיוט מאוד נינוח 5.5 ק"מ/קוט"ש (250 ק"מ).

להשוואה, בגרסת הטווח הארוך הגענו ל-330 ק"מ בפועל במבחן הדרכים שנערך לה, ול-342 ק"מ במבחן הטווח שערכנו בהשתתפותה. כלומר, הפער בפועל הוא 26.5%.

אורה פאנקי קאט טווח נסיעה
צילום: בן חסון
 

סיכום

אורה פאנקי קאט היא מכונית חביבה מאוד שעושה שמח לכל מי שמביט בה מבחוץ או חווה אותה בפנים. היא מבצעת את מטלות הנהיגה באופן נאות. בגרסה שנבחנה היא פחות מרשימה בטווח – אבל מחירה נמוך יותר, בין 18,000 שקלים באותה רמת גימור ('פרו +') ועד 27,000 שקלים ברמת הגימור שנבחנה ('פרו') – 10.5% ו-15.7% בהתאמה. 

כך שהעדפת המחיר ביחס לטווח (וההפך) תיעשה לפי התקציב ואופי השימוש של כל אחד. בכל אופן, וחשוב מאוד – פאנקי קאט הוכתרה על-ידי יורו NCAP כמכונית הבטוחה ביותר בסגמנט שלה בשנת 2022. מרשים.

אז האם מדובר בעסקה טובה? תלוי. בהינתן שהטווח מספק אתכם ורמת האבזור היא הזולה יותר, התמורה טובה יותר מזו של גרסת הטווח הארוך המוצעת רק בזו הגבוהה יותר, והאבזור בהחלט עשיר מספיק. המרחב עבור המשפחה בהחלט טוב, אולם תא המטען מונע ממנה להפוך להצעה שימושית של ממש. ככזו, היא משחקת בעיקר במגרש של מכוניות סופרמיני, מולן היא מציעה מרחב משופר והנעה חשמלית אך מחירה גבוה יותר. אבל, אם תציבו אותה מול ההצעה האופנתית והחשמלית של פיאט תגלו מכונית המציעה יכולת ראויה ותמורה טובה בהחלט.

אורה פאנקי קאט סיכום מבחן דרכים
צילום: בן חסון